وب سایت عمارها

این وبسایت در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و مبارزه با جنگ نرم دشمن راه اندازی شده است

وب سایت عمارها

این وبسایت در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و مبارزه با جنگ نرم دشمن راه اندازی شده است

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

ه نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار، وجود استعدادهای بسیار قوی و غنی در بین شاعران را نوید دهنده بازگشت دوران اوج و شکوه شعر دانستند و خاطرنشان کردند: در آینده نه چندان دور، با عمیق تر شدن و پخته تر شدن قریحه جوانان خوش ذوق، شاهد بنای رفیعی از شعر کشور خواهیم بود.
ایشان با اشاره به ظرفیت مناسب شعر آیینی و مذهبی برای بکار بردن قریحه خدادادی و موهبت الهی افزودند: شکر این نعمت خداوندی برای شاعران، در خلق آثاری است که بهترین محتوا و ارزش را با خود همراه کند و در واقع گنجینه و قالب خوبی برای بیان معرفت و حقایق الهی باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با توصیه به مداحان و ستایشگران اهل بیت (ع) به قرائت اشعار اخلاقی، معرفتی و عرفانی در جمع مردم و جوانان خاطرنشان کردند: این مضامین رفیع، دلها را روشن و در آن انقلابی معنوی ایجاد می کند، ضمن آنکه اشعار وزین و مفید، ذهن و تلقی مخاطب را نیز بالا می برد و این جزو وظایف جامعه مداحان است.

حضرت آیت الله خامنه ای، مناجات را عرصه دیگری برای خلق شعر آیینی دانستند و تصریح کردند: بهترین مضمون برای مناجات از دل ادعیه مانند صحیفه سجادیه قابل استخراج است و اگر قریحه شاعرانِ خوش ذوقِ جوان کشور با آنها انس پیدا کند، مضامین شعری ناب خلق خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی دعای عرفه حضرت سیدالشهدا (ع) و دعای ابوحمزه امام سجاد (ع) را از دیگر منابع مضمون سازی برای شعر مناجاتی و زیارت جامعه کبیره را زمینه بسیار خوبی برای بیان مناقب ائمه اطهار علیهم السلام برشمردند و خاطرنشان کردند: شعر آیینی دامنه وسیعی برای اثرگذاری در اذهان مخاطبان خود دارد و یک شاعر ممتاز با استفاده از معارف بلند اسلامی و توحیدی در قرآن و نهج البلاغه، روح و جان مخاطب خود را از زلال معرفت سیراب می کند.

حضرت ایت الله خامنه ای در این دیدار چند توصیه هم به شاعران عرصه شعر آئینی داشتند. «مضمون سازی قوی برای بیان یک حقیقت به شکل هنرمندانه»، «ترکیب سازی و واژه

گزینی های نو»، «رعایت اصول و موازین زبان و ادبیات» و اهتمام بیشتر برای ورود به مسائل انقلاب از جمله جنگ و دفاع مقدس از جمله این توصیه ها بود.

ایشان تقویت ارتباط شاعران مذهبی با یکدیگر را ضروری دانستند و افزودند: شما جوانان مؤمن، مقید و محب اهل بیت باید عشق و شور خود را حفظ کنید و با مراقبه دائمی، در این مسیر ثبات قدم داشته باشید که یکی از راههای آن، تقویت ارتباط و پیوستگی مداحان و ستایشگران اهل بیت است.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به ضرورت استمرار فکری حماسه دفاع مقدس و انگیزه های خالصانه آن افزودند: شعرا از جمله امانتدارانی هستند که باید آن اخلاص و معنویت را حفظ و منتقل کنند ضمن آنکه برخی حوادث نو به نو مانند شهادت جانبازان، خود موضوع ویژه ای برای شعر است.

ایشان توجه به مضمون آموزنده اخلاقیات در خلال نوحه و شعر احساسی را از دیگر وظایف شاعران آیینی برشمردند و خاطرنشان کردند: در مرثیه و بیان زبان حال علاوه بر هنرمندی بیان وقایع می توان با ظرافت، به تبیین شخصیت و عظمت اهل بیت هم پرداخت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۳/۲۸
عمارها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی