وب سایت عمارها

این وبسایت در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و مبارزه با جنگ نرم دشمن راه اندازی شده است

وب سایت عمارها

این وبسایت در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و مبارزه با جنگ نرم دشمن راه اندازی شده است

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

شاید یکی از تکان دهنده ترین بخش های این سخنرانی، جمله ای از رهبر انقلاب اسلامی باشد که در آن فرمودند : «... تیغِ انقلاب، در هیچ جبهه‌اى کُندتر از جبهه‌ى روشنفکرى و هنر نبود!» و همین سخن است که تمامی دلسوزان انقلاب را باید به خود آورد تا به این بیاندیشند که در طی این سی و اندی سال پس از انقلاب تا چه حد در عرصه فرهنگ این کشور انقلاب به وجود آمده است .  alt

 

فرهنگ را می توان یکی از اصلی ترین زمینه های قدرت ملی ایران دانست . کشوری که با غنای تمدنی ویژه خود توانسته است نقش معاصری را در ادوار مختلف تاریخ ایفا کند و با تکیه بر فرهنگ اصیل اسلامی خویش در برابر زورگویان جهان نوین بایستد .
انقلاب اسلامی ایران نیز بر همین مبنا شکل گرفت . انقلابی که با رهبری پیری خردمند بر پا شد تا مانع از دست رفتن فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی کشور خویش شود و جالب اینکه در طی 15 سال توانست بدون تکیه بر روشهای انقلابیون آن روز دنیا، به سر منزل مقصود برسد وجهانیان را در بهت و حیرت فرو برد .
در طی سی و اندی سال پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ، نظام جوان جمهوری اسلامی توانست قله های بسیاری را فتح کند اما متاسفانه یکی از زمینه هایی که در کشور مغفول ماند و به قول رهبر حکیم انقلاب ، مظلوم واقع شد زمینه اصلی برپایی این نظام یعنی زمینه فرهنگ بود .
همین مسئله کافی بود تا برای سکاندار خردمند این نظام دغدغه ای بزرگ را ایجاد کند ، دغدغه ای که به فرموده خودشان حتی خواب شب را بر انسان حرام می کند، دغدغه ای از جنس فرهنگ!
بی تردید دانستن دغدغه های فرهنگی ترین رهبر جهان برای هر شخص فرهنگ دوستی بسیار جالب خواهد بود و دانستن این دغدغه ها برای دلسوزین نظام و فعالین عرصه فرهنگ این کشور حیاتی است چرا که قطعاً با اشرافی که رهبری عزیز انقلاب بر همه عرصه ها از جمله عرصه فرهنگ دارند سخنان ایشان برای دلسوزان انقلاب اسلامی بسیار کلیدی و راه گشاست .
از همین رو جای خالی مجموعه ای مدون از دیدگاه های رهبر حکیم انقلاب اسلامی در مورد مبحث فرهنگ به شدت احساس می شد تا اینکه این جای خالی را کتابی ارزنده تا حدی پر نمود .
«دغدغه های فرهنگی» کتابی است که به همت موسسه جهادی و با گردآوری و تنظیم متن موسسه صهبا ، تدوین شده و سعی کرده با شیوه ای که بیشتر در میان کتب تفسیر مأثور متقدمین به چشم می خورد و به شرح مزجی معروف است  یکی از سخنرانی های حضرت آیت الله خامنه ای در سال 1373 را با استفاده از دیگر فرمایشات ایشان انقلاب تفسیر و تبیین کند. 
در اینجا لازم است توضیح کوتاهی درباره شیوه شرح استفاده شده در این کتاب یا همان شرح مزجی برای اطلاع خوانندگان عزیز ارائه کنیم .
«مزجی» به معنای ترکیب و آمیختگی است و وقتی متن با شرح متن، به گونه‌ای در هم بیامیزند که متنی جدید به وجود بیاید، به این‎گونه شرح، «مزجی» می‌گویند. کتاب‌های زیادی وجود دارند که به روش شرح مزجی نوشته شده‌اند  که از جمله معروفترین "شرح لمعه" شهید ثانی، "صافی" ملامحسن فیض کاشی، "نورالثقلین" عروسی حویزی و .... نام برد .
سخنرانی انتخاب شده در این کتاب یکی از مهم ترین سخنان «آقا» درباره هنر است که به صورت موشکافانه ای مسائل فرهنگی کشور را با مسئولین وقت فرهنگی در میان نهادند .
شاید یکی از تکان دهنده ترین بخش های این سخنرانی، جمله ای از رهبر انقلاب اسلامی باشد که در آن فرمودند : «... تیغِ انقلاب، در هیچ جبهه‌اى کُندتر از جبهه‌ى روشنفکرى و هنر نبود!» و همین سخن است که تمامی دلسوزان انقلاب را باید به خود آورد تا به این بیاندیشند که در طی این سی و اندی سال پس از انقلاب تا چه حد در عرصه فرهنگ این کشور انقلاب به وجود آمده است . 
کتاب سعی دارد از طرح دغدغه های فرهنگی رهبری تا ارائه ی راه حل برای این دغدغه ها، یک سیر منطقی را برای مخاطب ترسیم کند. فصل یک را با عنوان «طرح دغدغه» آغاز می کند و درآن با استفاده از بخش اول سخنان رهبر بصیر انقلاب بیان میدارد که نظام گر چه در خیلی از زمینه ها همانند بحث سیاسی و پیشرفت های علمی بسیار وضعیت خوبی دارد اما در زمینه فرهنگ نگرانی و دغدغه ای بسیار جدی احساس می شود که باید آنرا برطرف نمود و آن دغدغه همان عدم نفوذ انقلاب اسلامی به عرصه ی هنر و روشنفکری است .
رهبر انقلاب در ادامه سخنانشان به مبحث روشنفکری اشاره می نمایند و بیان می دارند که گاهی اوقات این تقصیر انقلاب نیست که این روشنفکران به انقلاب جذب نشده اند و با موشکافی علت این موضوع به پدیده ای اشاره می نمایند که آنرا می توان روشنفکری بیمار نامید و به همین دلیل کتاب به عنوان پیش نیاز مباحث بعدی، سه فصل را با عناوین «فرهنگ و هنر ایران و انقلاب»، «جریان روشنفکری بیمار» و «جریان روشنفکری و انقلاب» به مخاطب ارائه می کند تا خواننده اطلاعات جامعی در خصوص این جریان به دست آورد و بتواند با آمادگی ذهنی کامل به ادامه بحث راه یابد .
در فصل ششم و هفتم کتاب با «تهدیدات درونی» و «تهدیدات و تهاجمات بیرونی» از منظر ایشان آشنا می شویم . ایشان با برشمردن عللی، یکی از تهدیدات درونی انقلاب را سایش نیروهای خودی می دانند که ضربه ای اساسی به روند فرهنگی انقلاب وارد کرده است و در بخش دیگر فرمایشاتشان به مترصد بودن دشمن برای حمله به جبهه خودی و سوءاستفاده از نقاط ضعف جبهه انقلاب اشاره می کنند و با تیزبینی منحصر به فردشان یکی از نقاط ضعف هنرمندان انقلاب را مرعوب بودن بی دلیل آنها در برابر جریان مقابل می دانند که علت آن نادیده گرفتن نقاط قوت خودشان از قبیل ایمان و شجاعت است که دشمن فاقد این خصوصیات می باشد .
در فصل نهایی کتاب هم که «توقع انقلاب از جبهه فرهنگی» نام گذاری شده است راهکارهای مقابله با این تهدیدات از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی ارائه شده است .
دیدگاه رهبری در این قسمت اینگونه تبیین شده است که اینکه عده ای باید حریم انقلاب را حفظ کنند بر لزوم مرزبندی و حفظ مرزها در عرصه ی هنر کشور تاکید شده است .
رهبر فرزانه انقلاب پایبندی به اصول را شرط اصلی جهاد ذکر فرموده اند و صراط مستقیم الهی را همان حریم های الهی ذکر می کنند که باید در حفظ آنها کوشش شود . 
از نکات جالب کتاب، نمایه هایی است که مولفین در حاشیه صفحات و کنار سخنان رهبر معظم انقلاب قرار داده اند که به نوعی نقش فهرست را ایفا می کنند تا خواننده با نگاهی کلی به آنها بتواند سیر مطالب و ارتباط آنها با یکدیگر را راحت تر دریابد ؛ این نمایه ها در انتهای بحث نیز تحت عنوان فهرست تفصیلی گردآوری شده اند تا مخاطب در صورت لزوم بدون نیاز به تورق زیاد بتواند به موضوع مورد نظرش دست پیدا کند.
یکی دیگر از جلوه های در خور تحسین گردآورندگان این کتاب، تهیه ی پی نوشتی پربار در انتهای کتاب است که حجم زیادی نیز به خود اختصاص داده است اما برای خواننده ای که ممکن است گاه به اصطلاحات یا اسامی ناآشنا در کتاب برخورد کند کمک می کند تا آشنایی نسبتاً خوبی پیدا کند و به محتوای اصلی کتاب تسلط بیشتری یابد .
کتاب «دغدغه های فرهنگی» با شمارگان 5000 نسخه در قطع وزیری و با قیمت 33000 ریال در دسترس علاقه مندان به مباحث راهبردی فرهنگی انقلاب اسلامی قرار گرفته است . پیشنهاد می کنیم خواندن این اثر ارزشمند را از دست ندهید .
 

علیرضا ملوندی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۶/۲۸
عمارها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی