وب سایت عمارها

این وبسایت در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و مبارزه با جنگ نرم دشمن راه اندازی شده است

وب سایت عمارها

این وبسایت در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و مبارزه با جنگ نرم دشمن راه اندازی شده است

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

نوید شاهد:عملیات ثامن الائمه اولین حرکت جدی و سازمان یافته نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سال های آغازین جنگ تحمیلی عراق بر ایران بود که در پنجم مهرماه 1360 آغاز گردید.اولین پیام موفقیت را تیپ یک پیاده در ساعت 32/8 روز پنجم مهرماه اعلام کرد که جاده ماهشهر ـ آبادان آزاد شد. این پیام نوید آزادی تمام منطقه شرق کارون بود.

به گزارش نوید شاهد،عملیات غرور آمیز ثامن الائمه در شمال آبادان و شرق رودخانه کارون اجرا گردید. این عملیات با شرکت لشکر 77 پیاده و نیروهایی از سپاه پاسداران و بسیج مردمی به اجرا درآمد و بر اثر این عملیات افتخار آفرین، نیروهای متجاوز عراقی که از اواخر مهر ماه 1359 قریب یک سال قسمتی از کرانه شرقی رود کارون را تا شمال جزیره آبادان اشغال و شهر آبادان را در محاصره داشتند منهدم، یا به غرب رودخانه کارون عقب رانده شدند و محاصره آبادان به کلی شکسته شد. در این عملیات بیش از 1500 نفر از نیروهای عراقی به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند و حدود یک لشکر عراقی از صحنه عملیات خارج گردید و منطقه ای به وسعت 150 کیلومتر مربع از لوث وجود دشمن پاک و آزاد شد. بدین ترتیب نیروهای مسلح جهوری اسلامی ایران به اولین موفقیت سرنوشت ساز خود در طول جنگ تحمیلی دست یافتند.
در این عملیات جاده آبادان ـ ماهشهر و اهواز ـ آبادان کاملاً پاکسازی شد و یگان های لشکر 3 زرهی شامل تیپ 8 مکانیزه، تیپ 6 زرهی و تیپ دیگر تحت امر این لشکر دشمن منهدم شد. همچنین 160 دستگاه تانک و نفربر، 150 دستگاه خودرو، سی دستگاه بولدزر، پنج قبضه توپ 159 میلی متری، دوقبضه کاتیوشا و تعدادی تفنگ 106 میلی متری و سلاح های سبک و سنگین و تعداد زیادی مهمات و سلاح های انفرادی به غنیمت رزمندگان اسلام درآمد.
طرح و نقشه عملیات در اواخر خرداد 1360 در یک جلسه مشورتی با حضور جانشین ریاست ستاد مشترک ارتش، فرمانده نیروی زمینی فرماندهان لشکرهای 16،21،77و 92 و فرمانده سپاه پاسداران خوزستان با حضور مرحوم حجت الاسلام اشراقی نماینده حضرت امام خمینی (ره) و شهید دکتر مصطفی چمران در دفتر فرمانده لشکر 92 زرهی اهواز مطرح شد و در چگونگی ادامه نبرد و حرکات و اقداماتی که باید انجام گیرد بحث و گفتگو به عمل آمد.
رهبر کبیر انقلاب اسلامی (ره) در خصوص پیروزی های رزمندگان اسلام در عملیات ثامن الائمه پیامی به شرح ذیل صادر فرمودند:
بسم الله الرحم الرحیم
تیمسار سرتیپ فلاحی، تیمسار سر تیپ ظهیر نژاد و جناب آقای محسن رضایی، تلگرام شما در خصوص فتحی بزرگ که خداوند تعالی نصیب ارتش، نیروی هوایی و هوانیروز، سپاه پاسدارن، بسیج، ژاندارمری، فداییان اسلام و سایر نیروهای مردمی فرموده و محاصره آبادان به طور کامل شکسته است واصل گردید. اینجانب این پیروزی بزرگ را به فرماندهان تمامی نیروهای مسلح به سربازان ارجمند و سپاهیان تبریک می گویم و امید است این سرافرازی ها را که برای اسلام و میهن فراهم می کنند منظور نظر مبارک ولی الله الاعظم بقیة الله ارواحنا له الفداء باشد و آخرین پیروز مندی را که راندن نیروهای متجاوز کافر از سرزمین های میهن مان است ملت شریف به زودی مشاهده کنند اینجانب به اسم ملت ایران از رزمندگان دلیر ارتش و سپاه و دیگر قوای مسلح ایدهم الله تعالی تقدیر و تشکر می کنم و از خداوند متعال توفیق نصرت و عظمت اسلام و مسلمین به خصوص نیروهای مسلح اسلام خواستارم.
والسلام علیکم
روح الله الموسوی الخمینی
پنجم مهر ماه 60
انتهای پیام/ز

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۶/۲۸
عمارها

نظرات  (۳)

be man ham sar bezanid v nazar bedid dar moorede weblogam batashakor
مطالب مفید بود اما خوب بود به شرح عملیات می پرداختید
بسمه تعالی
دستتون درد نکنه
استفاده کردم
یا حق..

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی