وب سایت عمارها

این وبسایت در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و مبارزه با جنگ نرم دشمن راه اندازی شده است

وب سایت عمارها

این وبسایت در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و مبارزه با جنگ نرم دشمن راه اندازی شده است

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
۲۷ آذر ۸۹ ، ۲۳:۳۸

مسافر ری

نگاهی به «مسافر ری»
مسافر ری

همزمان با رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی 
«مسافر ری» را خود میرباقری در ژانر تاریخی و مذهبی به نگارش درآورده است؛ داستان فیلم قرن سوم هجری را به تصویر می‌کشد. مقارن با خلافت عباسی و امامت دهمین پیشوای شیعه امام هادی (ع)، عبدالعظیم حسنی یکی از شاگردان و مریدان امام هادی (ع) مغضوب دستگاه خلیفه است….
 (شنبه)، ۵ آبان ماه مصادف با سالگرد رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی یکی از شاگردان و مریدان امام هادی (ع)بود ؛ به مناسبت این روز به یکی از سریال‌های ایرانی مرتبط با این شخصیت که توسط داوود میرباقری کارگردانی شده، نگاهی داشته است که در ذیل می‌خوانید:
داوود میر باقری پس از ساخت سریال موفق امام علی (ع)، با «مسافر ری» سعی کرد به کوشش خود مبنی بر ساخت آثار جذاب مبتنی بر داستان‌های مذهبی ادامه دهد. او در این فیلم ـ سریال، داستانی قدیمی را که در هاله‌ای از رمز و ابهامات تاریخی قرار داشت، انتخاب کرد و برای جذاب تعریف کردن آن و تحمیل الزامات دراماتیک این وقایع، تلاش بسیاری به خرج داد. حضور بازیگرانی که در سریال امام علی (ع) موفق جلوه کرده بودند، تمهید دیگر داوود میرباقری برای موفقیت «مسافر ری» بود.
«مسافر ری»، پس از فیلم‌های «آدم برفی» و «ساحره» که به ترتیب طی سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۶ ساخته شدند، سومین فیلم بلند داود میرباقری بود که از حال هوایی کاملا متفاوت نسبت به دو فیلم اول این کارگردان برخوردار بود.
فیلمبرداری سینمایی «مسافر ری» در سال ۱۳۷۹ انجام شد و فیلم در همان سال و در مدت زمان نسبتا طولانی دو ساعت که ویژگی اغلب فیلم‌های تاریخی است، آماده نمایش شد.
***
فیلمنامه «مسافر ری» را خود میرباقری در ژانر تاریخی و مذهبی به نگارش درآورده است؛ داستان فیلم قرن سوم هجری را به تصویر می‌کشد. مقارن با خلافت عباسی و امامت دهمین پیشوای شیعه امام هادی (ع)، عبدالعظیم حسنی یکی از شاگردان و مریدان امام هادی (ع) مغضوب دستگاه خلیفه است. پس از تخریب بارگاه امام حسین (ع) در کربلا به دستور عمال خلیفه، عبدالعظیم به توصیه امام هادی (ع)، به مهاجرتی طولانی به سمت ایران و شهرری می‌زند. این هجرت از نظر سیاسی بسیار پر اهمیت است و عبدالعظیم طی این مسافرت حامل پیام امام هادی (ع) به علویان ایرانی است. او در این مسافرت طولانی با خطرات و حوادث گوناگونی روبرو می‌شود.
***
در فیلم – سریال «مسافر ری» که پس از اکران در سینماها نسخه سریال آن از تلویزیون پخش شد، داریوش ارجمند به ایفای نقش پرداخته است؛ بازیگری که ۹ سال قبل از این کار با ایفای نقش در سریال «امام علی (ع)» به کارگردانی میرباقری و ایفای نقش مالک اشتر محبوبیت بسیاری را در میان مردم به دست آورده بود. ارجمند پیش از ایفای نقش در «مسافر ری» در سینمایی «اعتراض» به کارگردانی مسعود کیمیایی بازی کرده بود و بلافاصله پس از بازی در فیلم میرباقری و درست در همان سال مقابل دوربین سینمایی «سگ کشی» به کارگردانی بهرام بیضایی رفت و نقشی کاملا متفاوت را بازی کرد.
ویشکا آسایش دیگر بازیگر این فیلم است که او هم در سریال امام علی (ع) بازی داشت و از بازیگران اصلی این سریال هم محسوب می‌شد. در کنار این دو بازیگر، هنرپیشگانی چون جمشید هاشم‌پور، محمدرضا شریفی نیا، عنایت بخشی، عنایت الله شفیعی، سیاوش طهمورث، زهره حمیدی و ستاره اسکندری نیز در فیلم- سریال «مسافر ری» بازی کرده بودند.
***
«مسافر ری» در پنجمین جشن خانه سینما شرکت داشت و در هفت بخش مختلف نامزد دریافت جایزه شد؛ این فیلم در نهایت توانست در سال ۱۳۸۰ تندیس بهترین طراحی لباس این رویداد هنری را به خود اختصاص دهد.
دیگر حضور این فیلم در جشنواره‌های هنری به سال ۱۳۷۹ بازمی گردد که در نوزدهمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرد و عبدالله اسکندری توانست جایزه بهترین چهره پردازی را از آن خود کند.
***
با این حال پخش سریال «مسافر ری» از تلویزیون که به تازگی نیز انجام شد، نتوانست برای میرباقری موفقیت سریال امام علی (ع) را تکرار کند؛ هم‌چنین اکران سینمایی «مسافر ری» هم در سال ۸۰ با فروش چندانی در گیشه همراه نبود. این در حالی است که در همان سال سینمای مریم مقدس اکران شد و به یکی از پرفروش ترین فیلمهای سال مبدل شد.
***
داود میرباقری، کارگردان «مسافر ری» از جمله افرادی است که از تلویزیون وارد سینما شد و پیش از ساخت اولین فیلمش «آدم برفی»، مجموعه‌های تلویزیونی «گرگها» (۱۳۶۴)، رعنا (۱۳۶۹) و امام علی (ع) (۱۳۷۰) را کارگردانی کرده بود.او که در تلویزیون موفق‌تراز سینما نشان داده است، هم اینک چند سالی است که ساخت سریالی تاریخی- مذهبی با نام «مختارنامه» را برعهده دارد.
بر اساس این گزارش ایسنا، عزیز ساعتی (مدیر فیلمبرداری) و فرهاد فخرالدینی (موسیقی متن) دیگر عوامل اصلی مسافر ری هستند.
منبع : ایسنا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۹/۲۷
عمارها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی